Onze school

Op BR!CKS leren we kinderen mede verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en ontwikkeling!

Hier maak je het!

Ieder kind mag trots zijn 

Op BR!CKS leren we kinderen mede verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en ontwikkeling. De basis hiervoor ligt in het aanbieden van leuk, uitdagend, gevarieerd en waardevol maakonderwijs. En dat alles in een veilige en geborgen cultuur. 

Het onderwijsaanbod

Naast aandacht voor de cognitieve vakken, de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen en het eigen maken van 21st century skills, vinden we ontplooiing van creativiteit en talentontwikkeling ook belangrijk. We geven dans, drama, muziek en beeldende vorming én maakonderwijs verdeeld over vier verschillende profielgebieden: Groen groeien, Zorg & welzijn, Digitaal vaardig en Mooi maken.

Ieder kind doet ertoe!

Wij gaan uit van de kwaliteiten van onze leerlingen en onze ambitie is dat elk kind na acht jaar met een trots gevoel op wat hij/zij allemaal heeft bereikt ons kindcentrum verlaat. Een BR!CKS leerling stroomt goed voorbereid en passend bij zijn of haar kennen, kunnen en willen door naar het Voortgezet Onderwijs!  

Sterk door diversiteit

Onze school herbergt verschillende culturen en ons team bestaat uit ruim 20 professionals. We leren van en met elkaar en respecteren dat we allemaal een andere achtergrond en eigen verhaal hebben. Dat verrijkt onze blik en ons handelen. Communicatie tussen leerkrachten, kinderen en ouders is hierbij van groot belang; samen zijn we verantwoordelijk voor goed onderwijs en zorgen we ervoor dat onze kinderen het gaan maken!

 

BR!CKS, daar maak je het!

Onze visie sluit aan bij de kleurrijke schoolcultuur, de leerlingen, de ouders, de wijk, de omgeving (Brainport) en de mondiale en maatschappelijke ontwikkelingen (de toekomst). Het ‘maakonderwijs’ zorgt hierbij voor de verbinding. 

We hebben deze visie samengevat in de slogan: ‘BR!CKS, daar maak je het’.

Verbinden door te doen

Onze visie

We hebben een visie gevormd over ons onderwijs. Onderwijs dat aansluit bij de huidige schoolcultuur, de leerlingen, de ouders, de wijk, de omgeving en de mondiale en maatschappelijke ontwikkelingen. Het ‘maakonderwijs’ zorgt hierbij voor de verbinding. Bekijk onze visie hier

Verbinden door te doen

Op BR!CKS maak je het… zowel figuurlijk als letterlijk. We stimuleren kinderen om zichzelf te vormen en laten ze dat vooral ontdekken door het creëren van concrete dingen en oplossingen (ingegeven door techniek). We laten ze dus écht DOEN! 
Dat ‘doen’ is ook wat ons verbindt met de buitenwereld. Met de wijk die zich kenmerkt door de huisvesting van arbeidsmigranten van verschillende komaf en het ondernemende karakter van de bewoners. En met de industrierijke en omgeving en de steeds meer internationaliserende regio die voorop loopt als het om technologische ontwikkelingen en innovatie gaat (Brainport).  

Missie: gelukkige kinderen met een kansrijke toekomst

Op BR!CKS willen we elk kind laten inzien waar zijn of haar kansen liggen… nu en in de toekomst. Kinderen die kansen weten te benutten, zijn in staat om hun eigen pad te bewandelen en dicht bij zichzelf te blijven. De basis voor persoonlijk geluk! 

Visie: geloven in elkaar

Kansen zien en benutten – ongeacht je achtergrond, cultuur of status – begint met geloven in jezelf.  Het is aan ouders en leerkrachten om dit geloof te voeden en kinderen zelfvertrouwen te geven door daar waar ze goed in zijn of daar waar ze blij van worden te vergroten. Door in school een ‘maakcultuur’ te creëren – waarbij ‘denken’ en ‘doen’ gelijkwaardig en uitwisselbaar zijn – brengen we leerlingen, ouders en leerkrachten meer bij elkaar en krijgen zij de mogelijkheid elkaar te versterken op dit vlak: geloven in elkaar! 

Kernwaarden:

  • Intercultureel: aandacht en verdieping in andere culturen
    Op BR!CKS leren we kinderen niet alleen op een respectvolle manier om te gaan met andere culturen, ook leren we van en verdiepen we ons in de eigen en andere culturen.
  • Internationaal georiënteerd: aansluiting bij globalisering 
    Op BR!CKS ontwikkelen we kinderen die zich staande weten te houden in een internationaal en technologisch werkveld waar diverse talen, omgangsvormen en gewoonten samen komen.
  • Interactief: aan de slag met jezelf, de omgeving en met kennis
    Op BR!CKS vinden we het belangrijk om al doende te leren en daarbij kennis en kunde vanuit meerdere kinderen gelijkwaardig bij elkaar te brengen en uit te wisselen.

Praktische informatie

Aannamebeleid

We spreken van aannamebeleid op onze school omdat we als stichting afspraken hebben gemaakt over de toelating van leerlingen op onze scholen. 

Aanmeldformulier / Rondleiding

Fijn dat u besloten hebt om uw kind aan te melden bij Kindcentrum BR!CKS. Voor een intakegesprek en rondleiding kunt u een afspraak maken met Sanne Lagerweij, directeur Kindcentrum BR!CKS. Zij is te bereiken via e-mail: 
[email protected]
of telefoon 0499-371216. Na dit gesprek hoort u of uw kind geplaatst kan worden.

Wilt u het aanmeldformulier alvast invullen en meenemen naar het intakegesprek? Dank u wel!

Schoolgids

Met onze schoolgids willen we u zo goed mogelijk informeren over allerlei zaken met betrekking tot het onderwijs op KC BR!CKS. Naast een aantal wettelijke voorschriften, vindt u o.a. informatie over waar we als school voor staan, hoe we georganiseerd zijn, welke zorg we verlenen, onze samenwerkingen en wat onze resultaten zijn. 

Klik hier om de schoolgids te downloaden.

Bouwplan

BOUWPLAN 2021-2025
Als school ben je verplicht om een schoolplan op te stellen waarin je beschrijft waar je de komende 4 jaar aan gaat werken. Passend bij onze visie hebben we dit document in plaats van schoolplan, ‘BOUWPLAN’ genoemd. In het Bouwplan kunt u lezen wat onze speerpunten en ambities zijn. (Door op de + knoppen te klikken in het bestand, volgt de uitleg.)

 

BOUWJAARPLAN 2024-2025
In het Bouwjaarplan 2024-2025 beschrijven we wat we komend schooljaar, per speerpunt, gaan doen/maken/ontwikkelen/verbeteren om onze ambities te behalen. 

Ondersteuningsprofiel

In een zogenaamd zorgstructuurplan staat te lezen hoe de zorg aan leerlingen georganiseerd is. De zorg wordt in vier ringen ingedeeld en beschreven: standaardzorg, ondersteuning, speciale zorg en (een verwijzing naar) speciaal onderwijs.

Klik hier om het zorgplan te downloaden.

Veiligheidsplan

Wij vinden dat we gezamenlijk, dus ouders/verzorgers, leerkrachten en kinderen, moeten zorgdragen voor een veilige leer – en speelomgeving. Binnen onze stichting hebben we daarom een veiligheidsplan gemaakt. Hierin zijn protocollen en procedures vastgelegd.

Jaarverslag

Het jaarverslag over 2023 kunt u hier downloaden.

Verlofaanvraag

 Als u buiten de vakantiedagen verlof aan wilt vragen, maak dan gebruik van dit formulier.

Omgangsmanifest

Ons omgangsmanifest gaat over omgaan met elkaar bij Kindcentrum BR!CKS. Klik hier om het te kunnen lezen.

Vakantierooster

Vakantierooster 2024-2025:

Herfstvakantie

21 t/m 25 oktober 2024

Kerstvakantie

23 december 2024 t/m 3 januari 2025

Voorjaarsvakantie

3 t/m 7 maart 2025

Meivakantie

21 april t/m 2 mei 2025 (2e Paasdag 21 april)

Hemelvaart

29 mei 2025

Vrijdag na Hemelvaart

30 mei 2025

Tweede Pinksterdag

9 juni 2025

Zomervakantie

7 juli t/m 15 augustus 2025

Studiedagen                     

4 & 7 oktober, 6 december, 22 januari, 13 februari, 1 april en 10 juni

Schooltijden

Voor alle leerlingen geldt het continurooster:
08.30 uur – 14.00 uur.

Medezeggenschapsraad

​Wat is de medezeggenschapsraad (MR) ?

De wet op de medezeggenschapsraad verplicht elke school om een medezeggenschapsraad te hebben. Daar waar de schoolleiding van de overheid zelfstandig beslissingen mag nemen, hebben de ouders en leerkrachten bij een aantal onderwerpen medezeggenschap. Vandaar dat de MR bestaat uit evenveel ouders als leerkrachten. De oudergeleding wordt door de ouders gekozen, de leerkrachtgeleding door de leerkrachten. De MR heeft de taak om het beleid op school positief kritisch te volgen. Deze taken staan omschreven in de Wet Medezeggenschap op scholen. De MR vergadert 6 keer per jaar en maakt hiervan een verslag. 

Wat zijn de bevoegdheden van de MR?
De MR heeft twee soorten rechten: adviesrecht en instemmingsrecht. Adviesrecht wil zeggen dat de schoolleiding serieus moet reageren op elk advies dat de MR geeft. Dat betekent niet dat elk advies moet worden overgenomen. Dit ligt anders voor beslissingen waarvoor de MR instemmingsrecht heeft. Zonder instemming van de MR kan de schoolleiding dergelijke besluiten niet nemen.

De MR heeft o.a. instemmingsrecht  bij de volgende zaken:
–       Veranderingen van onderwijskundige doelstellingen van de school.
–       Het schoolplan dan wel het leerplan of het zorgplan.
–       Het schoolreglement.
–       Beleid ten aanzien van veiligheid- gezondheid- en welzijn.

De MR heeft o.a. adviesrecht bij de volgende zaken:
–       Beleid ten aanzien van aanstelling- en ontslag.
–       Financieel beleid.
–       Invulling van BSO.
–       Nieuwbouw, belangrijke verbouwingen of onderhoud van de school.

Hoe kunt u lid worden van de MR?

Als er een vacature ontstaat in de oudergeleding van de MR worden er verkiezingen uitgeschreven. Alle ouders met een kind op onze school, kunnen zich kandidaat stellen. Als meerdere ouders zich kandidaat stellen, wordt er schriftelijk gestemd. Alle ouders hebben stemrecht. Een vacature in de leerkrachtgeleding wordt door het team ingevuld.

Hoe is de samenstelling van de MR?
De MR heeft vier leden, twee vanuit de leerkrachten en twee vanuit de ouders.

Heeft u vragen of opmerkingen?

Ons e-mailadres is: [email protected] of u spreekt één van ons aan.

Lorem ipsum dolor

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

en_GB